Vad innebär förtroende egentligen?

Publicerad: 14/3, 2023

Vad innebär förtroende egentligen?

Och varför känner vi instinktivt förtroende för vissa personer men inte för andra?

Jag läser mycket om ledarskap och går själv till en coach för att utvecklas som människa och coach. Just nu har jag funderat mycket på förtroende, integritet och tillit och här är mina reflektioner runt det Brené Brown skriver i ”Mod att leda”, kapitlet ”Att våga förtroende”.

Brown delar in förtroende i sju komponenter. Så här skriver hon på sid 255-256:

”Gränssättning - Du respekterar mina gränser, och du frågar om du är osäker på vad som går för sig och inte. Du är beredd att säga nej.

Pålitlighet - Du gör det du säger att du ska göra. På jobbet betyder det att du är införstådd med dina förmågor och begränsningar så att du inte lovar för mycket utan klarar att leverera det du sagt och prioritera mellan olika åtaganden.

Ansvarstagande - Du står för dina misstag, ber om ursäkt och rättar till.

Tystnadsplikt - Du för inte saker vidare som du inte har lov att berätta. Jag måste veta att jag kan säga saker i förtroende och att du inte berättar hemliga saker om andra för mig.

Integritet - Du väljer det som är modigt istället för det som är bekvämt. Du väljer det som är rätt framför det som är roligt, snabbt eller lätt. Och du väljer att tillämpa dina värderingar istället för att bara prata om dem.

Icke-dömande - Jag kan tala om vad jag behöver, du kan tala om vad du behöver. Vi kan prata om vad vi känner utan att döma varandra.

Generositet - Du tolkar andras avsikter, ord och handlingar så generöst du kan.”

 

Mina reflektioner:

Just integritet – att välja det som är modigt (följa mina värderingar) istället för att välja det som är bekvämt är något som jag själv håller otroligt högt även om det för mig liksom för andra är lätt att ”mesa ur” och inte ta upp det som strider mot mina värderingar.

Det är lätt såväl på jobbet som privat att tänka ”jag tar det där nästa gång” ”det var kanske inte så illa ment eller så viktigt”

Detta leder lätt till snöbollseffekter och små brister kan eskalera och bli enorma och när du väl säger något blir det dessutom ”Va? varför har du inte sagt något förut”

När jag coachar chefer brukar jag gärna fråga om just detta och stanna upp vid vad personen tror att omgivningen upplever kontra vad hen tror sig förmedla.

 

Kombinationen pålitlighet och tystnadsplikt handlar för mig om tillit.

När någon kommer till mig och berättar saker det inte är upp till hen att dela med mig, dvs något en annan person har berättat i förtroende – då slår mitt inre direkt i bakut. Om hen delar dessa saker med mig, hur ska jag då kunna vara trygg i att hen inte sviker mina förtroenden eller berättar saker om mig som inte är för andras öron?!

Detta är för mig relevant såväl privat som på arbetet. Skitsnack och skvaller är för mig bevis på falskhet och på jobbet kan det skapa en slags falsk samhörighet när man delar skvaller. Exakt detta sätter Brené Brown ord på.

 

I chefsrollen finns ofta tillfällen där du delges information som du inte kan eller får dela vidare. Det kan innebära att du känner dig ensam och att det är svårt att hantera och bearbeta informationen.

Att då lockas att dela det med någon i din organisation kan vara frestande men där är det dags att hålla sig och stå ut med ”ensamheten” att bära en svår fråga tills den är dags att offentliggöras.

 

Det kan vara bra att ha en person i din närhet, tex en coach, mentor eller annan person där du har en överenskommen gemensam tystnadsplikt och kan bolla saker speciellt i perioder då du behöver ta svåra beslut eller genomföra stora förändringar.

Att proaktivt skapa denna relation kan hjälpa dig när det verkligen behövs, annars kan det vara lätt att ge efter för impulsiviteten.

 

Och har du inte redan läst ”Mod att leda” av Brené Brown rekommenderar jag den verkligen, inte bara för dig som arbetar som chef utan för alla som är intresserade av ledarskap och självledarskap!

Carin

 

 

Se alla nyheter »